Hjemly Runners’ High

Vil du være en del af et spændende og motiverende løbefællesskab? Vil du forbedre dine personlige rekorder, eller måske bare lære at løbe 5 kilometer? I så fald er vores løbelinje ’’Hjemly Runners’ High’’ noget for dig.

 

Hjemly Runners’ high er for alle elever, der finder glæde ved at løbe. Vi kan og vil udfordre både eliteløbere og løbere, der først lige er begyndt, sådan så der er plads til alle. Vores løbelinje er for alle elever, der vil træne struktureret i fællesskab med ligesindede og er ambitiøse i forhold til at forbedre deres træning og dermed resultater.

Ideen til løbelinjen kom, da OL deltager Anna Emilie Møller var elev på Hjemly for fire år siden. Her trænede hun målrettet i Hjemly’s perfekte naturomgivelser og blev Danmarks største kvindelige løbetalent.

Inspireret af Anna og hendes resultater udviklede vi vores løbelinje med en satsning på målrettet træning af løbere i et ambitiøst samarbejde med Hechmann Mikkeller Racing Club, bedre kendt som HMRC. HMRC er et banebrydende nystartet løbeprojekt (sat i værk af øl producenten Mikkeller) med henblik på at skabe bedre omgivelser for løbere i det danske løbemiljø. Dette med et udpræget fokus på at fremme eliten i Danmark.

 

Træningen

Vi træner fem gange om ugen – variereret og sæsonplanlagt træning, der f.eks. inkluderer:

  • Cross Country/trail
  • Bane/track
  • Veje/stier
  • Orienteringsløb
  • Styrketræning

Når du går på Hjemly får du en struktureret træningsplan med fokus på dit niveau. Træningsplanen tager afsæt i Claus Hechmanns træningsfilosofi, og du vil også komme til at stifte bekendtskab med Claus, da han i løbet af skoleåret vil lave 3-4 løbetests, hvor vi finder dit niveau, så træningen kan planlægges individuelt.

Derudover får du viden om træningsplanlægning, så du målrettet kan arbejde videre, når dit efterskoleår slutter.

På linjen møder du en motiveret træner, som bakker op og stiller krav, således at du kan udvikle dig i forhold til dine målsætninger.

Alt i alt får du en varieret træning, som udover løb indeholder:

  • Skadesforebyggende øvelser
  • Mobilitetstræning
  • Styrketræning
  • Teknik/koordinationsøvelser
  • Speed og agility øvelser
  • Mentaltræning

Der er altså masser af muligheder for at forbedre dine evner indenfor løb og finde frem til de distancer, som skal være dine favoritter. Samtidig hjælper vi dig også med at tage de svære valg i forhold til, hvor meget løb skal fylde i din fritid.

“Don’t run with your legs, run with your heart”

– Dean Karnazes

Trænerne

Linjens træning varetages af skolens egen lærer, samt ugentlig deltagelse og coaching fra eliteløbere fra det danske løbemiljø.

Skolens lærer er Jesper Madsen, som er træneruddannet hos HMRC træner – Claus Hechmann.

Vi samarbejder ligeledes med HMRC, en Københavnsk løbeklub, som har nogle af de bedste løbere tilknyttet. På nuværende tidspunkt har vi HMRC løberne Peter Glans og Laura Glans til at være timelærere på løbelinjen, hvilket betyder at én gang om ugen står Peter eller Laura for træningen.

 

Vi tilbyder også …

Løb og konkurrencer

For at teste om træning giver bonus, vil vi deltage i en del løb. Det vil dreje sig om mindre lokale løb samt større løb, som Hjemly har tradition for at deltage i – heriblandt:

  • Efterskole DM
  • DHL-stafetten – Odense
  • Marselisløbet – Århus
  • Eremitageløbet – København
  • Lillebælt løbefestival – Middelfart
  • DGI Cross sæson Fyn
  • Cross National
  • Diverse gadeløb på Fyn

Vi regner med at tilmelde os til løb ca. 1 gang om måneden, hvor linjens elever og trænere er med til at beslutte hvilke.

Lejrture

Linjens lejrskole går til Club la Santa, hvor vi i ugens løb benytter centrets træningsfaciliteter på samme vis som en masse andre løbere. Vi vil selvfølgelig have fokus på løb og mountainbike. Vi vil få flotte naturoplevelser, anden sport og lidt kulturelle oplevelser med hjem fra lejrskolen også

I januar tager hele skolen på fælles skitur til Østrig og Italien, og du er således på tur med de andre idrætslinjer på efterskolen.

Egen fysioterapeut og skadesforebygning

Selv om du er i god form, og vi doserer din træningen fornuftigt, så kan du rammes af skader i kortere perioder. Vi har derfor vores egen fysioterapeut, som kan hjælpe dig med at komme bedst mulig gennem et skadesforløb samt holde dig frisk, når det hele kører.

Vi har endvidere et samarbejde med Kaiser Sport og Ortopædi omkring skadesforebyggende træning. Herigennem vil vi optimere, at du har det korrekte løbeudstyr (mulighed for løbestilstest) og for at sikre os, at vi har de bedste folk til at rådgive os omkring skadesforebyggende øvelser, genoptræningsøvelser og udstyr til den slags træning.